На главную ‹ Глоссарий ‹ Псковские святые и праведники ‹ Святой Благоверный князь Александр Невский(1263)
Святой Благоверный князь Александр Невский(1263)
Память святого празднуется 23 ноября в день преставления, 30 августа в день перенесения мощей, 23 мая вместе с собором Ростово-Ярославских святых, в 3-ю Неделю по Пятидесятнице вместе с Собором Владимирских святых.
Жизнь святого Александра Невского - яркий образец высочайшей добродетели, - любви к ближнему до самопожертвования. Он исполнил заповедь Христа Спасителя, сказавшего: "Сия есть заповедь Моя, да любите друг друга, как Я возлюбил вас. Нет больше той любви, как если кто положит душу свою за друзей своих" (Ин. 15, 12-14).
Истинный христианин, святой Александр был храбрым воином, талантливым полководцем, крепким защитником Родины, "печальником"-молитвенником за родной народ, "солнцем земли Русской".
Родился он 30 мая 1220 года в г. Переяславле-Залесском. Отец его Ярослав, в Крещении Феодор (1246), был "князь кроткий, милостивый и человеколюбивый". Мать святого Александра Феодосия Игоревна, рязанская княжна, была третьей супругой Ярослава. Княжеский постриг отрока Александра (обряд посвящения в воины) совершал святитель Симон, епископ Суздальский. С ранних лет святой Александр сопровождал в походах отца. В 1236 году Ярослав, уезжая в Киев, "посади" своего сына, святого Александра, самостоятельно княжить в Новгороде. В 1239 году святой Александр вступил в брак, взяв в жены дочь Полоцкого князя Брячислава, которая в святом Крещении была тезоименита своему святому супругу и носила имя Александры. Отец Ярослав, благословил их при венчании святой чудотворной Феодоровской иконой Божией Матери. Эта икона постоянно находилась при святом Александре, как его моленный образ, а после кончины перенесена его братом, Василием Ярославичем (1276), в Кострому.
Начиналось самое трудное время в истории Руси: с востока шли, уничтожая все на своем пути, монгольские орды, с запада надвигались германские рыцари. Воспользовавшись нашествием Батыя, разгромом русских городов, смятением и горем народа, полчища крестоносцев вторглись в пределы Отечества.
Гордый шведский князь Биргер прислал в Новгород к святому Александру гонцов: "Если можешь, сопротивляйся, - я уже здесь и пленяю твою землю". Святой Александр, ему не было тогда еще 20 лет, долго молился в храме Святой Софии. И, вспомнив псалом Давидов, сказал: "Суди, Господи, обидящим меня и возбрани борющимся со мной, приими оружие и щит, стани в помощь мне". Архиепископ Спиридон благословил святого князя и воинство его на брань.
Выйдя из храма, святой Александр укрепил дружину исполненными веры словами: "Не в силе Бог, а в правде. Иные - с оружием, иные - на конях, а мы Имя Господа Бога нашего призовем!" С небольшой дружиной, уповая на Святую Троицу, князь поспешил на врагов. И было чудное предзнаменование: стоявший в морском дозоре воин Пелгуй (в Крещении Филипп) видел на рассвете ладью, плывущую по морю, и на ней мучеников Бориса и Глеба, в багряных одеждах. И сказал Борис: "Брат Глеб, вели грести, да поможем сроднику своему Александру".
"И была сеча великая с латинянами, и перебил их бесчисленное множество, и самому предводителю возложил печать на лицо острым своим копьем". Ангел Божий незримо помогал православному воинству: когда наступило утро, на другом берегу реки Ижоры, куда не могли пройти воины святого Александра, также было множество перебитых врагов. За эту победу на реке Неве, одержанную 15 июля 1240 года, народ назвал святого Александра - Невским.
Опасным врагом оставались немецкие рыцари. В 1241 году молниеносным походом святой Александр вернул древнюю русскую крепость Копорье, изгнав рыцарей. Но в 1242 году немцам удалось захватить Псков. Враги похвалялись "подчинить себе весь славянский народ".
Святой Александр, выступив в зимний поход, освободил Псков, этот древний Дом Святой Троицы, а весной 1242 года дал Тевтонскому ордену решительное сражение. На льду Чудского озера 5 апреля 1242 года сошлись оба войска. Воздев руки к небу, святой Александр молился: "Суди меня, Боже, и рассуди распрю мою с народом велеречивым и помоги мне, Боже, как древле Моисею на Амалика и прадеду моему, Ярославу Мудрому, на окаянного Святополка". По его молитве с помощью Божией и ратным подвигом крестоносцы были полностью разгромлены. Современники ясно понимали историческое значение Ледового побоища: прославилось имя святого Александра по всей Святой Руси, "по всем странам, до моря Египетского и до гор Араратских, по обе стороны Варяжского моря и до великого Рима". Западные пределы Русской земли были надежно ограждены, настало время защитить Русь с Востока.
В 1242 году святой Александр Невский со своим отцом, Ярославом, выехал в Орду. Митрополит Кирилл благословил их на новое многотрудное служение: нужно было превратить татар из врагов и грабителей в союзников. Священную миссию защитников Русской земли Господь увенчал успехом, но на это потребовались годы трудов и жертв. Князь Ярослав отдал за это жизнь. Завещанный отцом союз с Золотой Ордой - необходимый тогда для предотвращения нового разгрома Руси - продолжал крепить святой Александр Невский. Сын Батыя, принявший христианство, Сартак, который занимался в Орде русскими делами, становится его другом и побратимом. Обещав свою поддержку, святой Александр дал возможность Батыю выступить в поход против Монголии, стать главной силой во всей Великой Степи, а на престол в Монголии возвести вождя татар-христиан, хана Мункэ (в большинстве своем татары-христиане исповедовали несторианство).
В 1252 году многие русские города восстали против татарского ига, поддержав Андрея Ярославича. Снова возникла угроза самому существованию Руси. Святому Александру пришлось снова ехать в Орду, чтобы отвести от русских земель карательное нашествие татар. Побежденный князь Андрей бежал в Швецию. Святой Александр стал единовластным великим князем всей Руси: Владимирским, Киевским и Новгородским. Огромная ответственность перед Богом и историей легла на его плечи. В 1253 году он отразил новый немецкий набег на Псков, в 1254 году заключил договор о мирных границах с Норвегией, в 1256 году ходил походом в Финскую землю. В тьму язычества святой Александр нес свет Евангельской проповеди и православной культуры. Все Поморье было просвещено и освоено русскими.
В 1256 году умер хан Батый, а вскоре был отравлен его сын Сартак, побратим Александра Невского. Святой князь в третий раз поехал в Сарай - столицу Золотой Орды, чтобы подтвердить мирные отношения Руси и Орды с новым ханом Берке. В 1261 году стараниями святого Александра и митрополита Кирилла была учреждена в Сарае, столице Золотой Орды, епархия Русской Православной Церкви. Наступила эпоха великой христианизации языческого Востока, в этом было пророчески угаданное святым Александром Невским историческое призвание Руси.
В 1262 году во многих русских городах были перебиты татарские сборщики дани и вербовщики воинов - баскаки. Ждали татарской мести. Но великий заступник народа вновь поехал в Орду и мудро направил события в иное русло: ссылаясь на восстание русских, хан Берке прекратил посылать дань в Монголию и провозгласил Золотую Орду самостоятельным государством. Русь была спасена, долг святого Александра пред Богом был выполнен, жизнь его была положена на служение Русской Церкви, но и силы были отданы все.
На обратном пути из Орды святой Александр смертельно занемог. Не доезжая до Владимира, в Городце, в Феодоровском монастыре князь-подвижник предал свой дух Господу 14 ноября 1263 года, завершив многотрудный жизненный путь принятием схимы с именем Алексий.
Митрополит Кирилл, духовный отец и сподвижник в служении святого князя, сказал в надгробном слове: "Знайте, чада моя, что уже зашло солнце земли Суздальской. Не будет больше такого князя в Русской земле". Останки святого князя понесли к Владимиру; девять дней длился путь, и тело оставалось нетленным. 23 ноября, при погребении его в Рождественском монастыре во Владимире, было явлено Богом "чудо дивно и памяти достойно". Когда положено было тело святого Александра в раку, митрополит Кирилл и эконом Севастиан хотели разжать ему руку, чтобы вложить напутственную духовную грамоту. Святой князь, как живой, сам простер руку и взял грамоту из рук митрополита.
Общецерковное прославление святого Александра Невского совершилось при митрополите Макарии на Московском Соборе 1547 года. Канон ему составлен тогда же владимирским иноком Михаилом. Празднование святому совершается 30 августа(6 сентября), 23 ноября(6 декабря).
После своей блаженной кончины святой благоверный князь Александр Ярославович не прекратил своего великого служения Русской земле; всегда он являлся предстателем и скорым помощником в самые трудные минуты в жизни нашего Отечества.
Через 120 лет после кончины благоверного князя Александра при Московском Великом князе Димитрии Ивановиче Донском в первый раз русские одержали победу над татарами на берегах реки Дон. Очень дорого русским стоила эта победа, но она была и драгоценна для них, так как подняла народный дух и вселила уверенность, что время господства татар проходит. И в эту важную историческую минуту на помощь Святой Руси явился ее небесный покровитель, благоверный князь Александр Ярославич.
Вот что передается в древнем житии благоверного князя о чудесной помощи, оказанной им своему сроднику, Великому князю Димитрию Ивановичу. В обители Пресвятой Богородицы во Владимире, где почивали мощи благоверного князя, один богобоязненный инок, проводивший благочестивую подвижническую жизнь, ночью в притворе церковном со слезами молился Господу об избавлении Руси от полчищ предводителя татар Мамая. Он призывал в своей молитве на помощь Великому князю Димитрию благоверного князя Александра. И во время своей молитвы он увидел, что перед гробом благоверного князя сами собою загорелись свечи, затем из алтаря вышли два благолепных старца и, приблизившись к гробнице святого, сказали: "Встань, поспеши на помощь сроднику своему благоверному князю Димитрию Иоанновичу". И святой князь Александр тотчас встал и сделался невидим. Пораженный этим чудом инок безмолвствовал, и только после того как было узнано, что как раз в это время произошла славная Донская победа, он сообщил о своем видении Владимирскому святителю. По распоряжению владыки тогда же были освидетельствованы мощи благоверного князя, которые и были найдены нетленными.
Прошло сто лет после Донской победы, и правнук Димитрия Ивановича Донского Великий князь Иоанн III без битвы сумел уничтожить татарское иго, освободить Русь от двухвековой власти азиатов. Теперь окончательно уже изменились прежние отношения между русскими и татарами. Русь, в княжение благоверного князя Александра Невского - послушное детище татарского хана, теперь начинает свое наступательное движение против татар и постепенно подчиняет их своей власти. Когда-то грозные татарские царства одно за другим входят в состав нашего государства, и лишь в народной памяти сохраняются обрывки воспоминаний о господстве покоренных инородцев над Русью. В этой продолжительной и упорной борьбе с татарами наше Отечество по-прежнему не было оставлено помощью и покровом его небесного защитника, благоверного князя Александра Невского.
В 1552 году, отправляясь в поход на завоевание Казанского царства, царь Иоанн Васильевич молился во Владимире перед ракою мощей благоверного князя Александра, призывая его на помощь. Как бы в залог своей помощи благоверный князь проявил следующее чудо. Вместе с царем молились и его бояре, а в том числе и будущий описатель чудес благоверного князя. Когда он вместе с другими прикладывался к мощам святого, то вложил в скважину (отверстие) раки три перста своей больной руки.
Ему показалось, что он омочил их в какую-то благовонную мастику, и когда он вынул руку, то от прежней болезни не осталось и следа. Все присутствовавшие при этом чудесном исцелении благоговейно прославили благоверного князя Александра, сподобившегося от Господа дара исцелений, и с надеждою на его помощь направились в дальнейший путь. Благополучно окончился Казанский поход. Татарское царство, расположенное вблизи Москвы и целое столетие беспокоившее своими набегами пограничные русские области, покорилось Московскому царю. На месте и рядом с татарскими мечетями появились святые церкви, началась проповедь Святого Евангелия в этом магометанском крае, и предки наши спокойно могли уже смотреть вперед.
Масса недужных обращалась с молитвою к новоявленному угоднику Божию, и при раке его святых мощей происходило множество исцелений.
В 1724 году мощи, по повелению Петра Великого, перенесены в Санкт-Петербург в Александро-Невскую лавру, где почивают и ныне в Лавровском соборе, в серебряной раке, пожертвованной императрицей Елизаветой Петровной.
Частичка мощей святого благоверного князя Александра Невского находится в Храме Александра Невского в городе София, Болгария. Также часть мощей (мизинец) Александра Невского находится в Успенском соборе города Владимира. Мощи были переданы указом Святейшего Патриарха Московского и всея Руси Алексия II в октябре 1998 года в в канун празднования 50-летия открытия подворья Болгарской Православной Церкви в Москве.
Именем Александра Невского названы улицы, переулки площади итд. Ему посвящены православные храмы, он является небесным покровителем Петербурга.
Молитва святому благоверному великому князю Александру Невскому
Скорый помощниче всех усердно к тебе прибегающих и теплый наш пред Господем предстателю, святый благоверный великий княже Александре! Призри милостивно на ны, недостойныя, многими беззаконии непотребны себе сотворшия, к раце мощей твоих ныне притекающия и из глубины сердца к тебе взывающия: ты в житии своем ревнитель и защитник православныя веры был еси, и нас в ней теплыми твоими к Богу молитвами непоколебимы утверди. Ты великое возложенное на тя служение тщательно проходил еси, и нас твоею помощию пребывати коегождо, в неже призван есть, настави. Ты, победив полки супостатов, от пределов российских оных отгнал еси, и на нас ополчающихся всех видимых и невидимых врагов низложи. Ты, оставив тленный венец царства земнаго, избрал еси безмолвное житие, и ныне праведно венцем нетленным увенчанный на Небесех царствуеши, исходатайствуй и нам, смиренно молим тя, житие тихое и безмятежное и к вечному Царствию шествие неуклонное твоим предстательством устрой нам. Предстоя же со всеми святыми Престолу Божию, молися о всех православных христианех, да сохранит их Господь Бог Своею благодатию в мире, здравии, долгоденствии и всяком благополучии в должайшая лета, да присно славим и благословим Бога, в Троице Святей славимаго, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Молитва вторая
О святый благоверный княже Александре! Призри милостивно на ны, недостойныя рабы Божии (имена), и исходатайствуй нам житие тихое и безмятежное, и к вечному Царствию шествие неуклонное твоим предстательством устрой нам, да сохранит нас Господь Бог Своею благодатию в мире, здравии, долгоденствии и всяком благополучии в должайшая лета, да присно славим и благословим Бога в Троице Святей славимаго, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
Тропарь святому благоверному князю Александру Невскому
Тропарь, глас 4:
Яко благочестиваго корене пречестная отрасль был еси, блаженне Александре, яви бо тя Христос яко некое Божественное сокровище Российстей земли, новаго чудотворца преславна и Богоприятна. И днесь сошедшеся в память твою верою и любовию, во псалмех и пениих радующеся славим Господа, давшаго тебе благодать исцелений. Егоже моли спасти град сей, и стране нашей Богоугодней быти, и сыновом Российским спастися.
Тропарь, глас 4 (Перенесение мощей)
Познай свою братию, российский Иосифе, не в Египте, но на Небеси царствующий, благоверный княже Александре, и приими моления их, умножая жита людем плодоносием земли твоея, грады владычествия твоего ограждая молением и православным христианом на сопротивныя споборствуя.
Кондак, глас 8:
Яко звезду тя пресветлую почитаем, от востока возсиявшую, и на запад пришедшую, всю бо страну сию чудесы и добротою обогащаеши, и просвещаеши верою чтущия память твою, Александре блаженне. Сего ради днесь празднуем твое успение, людие твои сущии, моли спасти Отечество твое, и вся притекающия к раце мощей твоих, и верно вопиющия ти: радуйся, граду нашему утверждение.
Величание (на успение великого князя Александра Невского)
Величаем тя, благоверный княже Александре, и чтим святое успение твое, и ныне молиши за нас Христа, Бога нашего.
Акафист святому благоверному великому князю Александру Невскому
Кондак 1
Избранному воеводе земли Российския, светлому украшению Церкве Православныя, святому благоверному великому князю Александру Невскому похвальная восписующе, яко верою враги видимыя же и невидимыя победившему и в вере своей, по речению апостолову, добродетель, в добродетели же разум, в разуме же воздержание, в воздержании же терпение, в терпении же благочестие, братолюбие и любовь явившему, со умилением и радостию возопиим:
Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.
Икос 1
Со Ангелы и всеми святыми предстоиши ныне Христу, блаженне Александре, моляся о любовию чтущих тя: темже поминающе, яко измлада Христа возлюбив, к небесным духом прилепился еси, безплотных подражав житию, ублажаем тя, вопиюще:
Радуйся, корене благочестиваго отрасле пречестная; радуйся, благоверия предков наследниче.
Радуйся, добродетелей отца боголюбиваго подражателю; радуйся, кротости и благочестия матерняго преемниче.
Радуйся, вождю к Небесем стада своего христолюбиваго: радуйся, в житии всех рабов Божиих друже и ревнителей благочестия собеседниче.
Радуйся, преподобных лика богосветлаго сопричастниче; радуйся, веры Христовы непобедимый исповедниче.
Радуйся, волею мучениче, сликовствуяй ныне сонму мучеников добропобедному; радуйся, христианскаго упования и любве всем нам девственный проповедниче.
Радуйся, уставов и чина церковнаго благолепнаго ревнителю; радуйся, верных чад Церкве и угодников Божиих сонаследниче.
Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.
Кондак 2
Видевше лепоту лица и телеснаго возраста твоего, новоградстии людие радовахуся и славляху Бога, взирающе на тя: мы же, поминающе светлейшия паче солнца добродетели твоя, блаженне Александре, прославившему тя Господеви поим: Аллилуия.
Икос 2
Разумел еси, богомудре Александре, яко преходят образ мира сего, едино же есть на потребу человеком еже благоугодити Господеви; сего ради измлада от любве к миру и яже в мире уклонился еси, вожделев же зде сущими стяжати небесная, яко верный раб Господу во всем житии неленостно послужил еси. Темже вопием ти:
Радуйся, подвижниче веры, угождение Богу паче всего предызбравый; радуйся, подобне Аврааму во всем житии непорочно пред Богом поживый.
Радуйся, Исааково послушание показавый; радуйся, путем Иаковля смиренномудрия ходивый.
Радуйся, Иосифову чистоту и целомудрие стяжавый; радуйся, Моисеову любовь к людем своим в себе явивый.
Радуйся, якоже Самуил чиста себе от всякаго любостяжания соблюдавый; радуйся, кротостию Давидовою враги своя победивый.
Радуйся, Петровой пламенней вере поревновавый; радуйся, с Павлом игу Христову себе поработивый.
Радуйся, богомудрие Иоанново подвигом поучения в слове Божием снискавый; радуйся, многих святых добродетели в себе совокупивый.
Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.
Кондак 3
Силою веры стяжал еси, блаженне Александре, высшее любомудрие, егоже ради, презирая плоть, прилежал еси о души безсмертней; темже ублажающе тя, яко стяжавша ныне безсмертие, вопием прославившему тя Христу: Аллилуия.
Икос 3
Имеяй всегда пред очима своима Господа, трезвенно пожил еси, блаженне Александре, и вся яже творил еси, творя во славу Божию, угодил еси Богу, Емуже предстоиши ныне с лики от века угодивших; темже радующеся о тебе, зовем ти:
Радуйся, истиннаго трезвения подвижниче; радуйся, спасительнаго созерцания любителю. Радуйся, наставниче наш в подвиге от мира удаления; радуйся, стяжателю совершеннаго дара бодрственнаго себе внимания.
Радуйся, всякаго безсловеснаго вожделения твердый противоборниче; радуйся, благочестия добрый подвижниче, преуспевый в разуме и деянии.
Радуйся, яко силою молитвы препобедил еси диавольская искушения; радуйся, яко себе от греха оградил еси последних воспоминанием.
Радуйся, яко возлюбил еси душею еже о небесных помышление; радуйся, яко преуспел еси в неленостных яже к Богу молитвенных предстояниих.
Радуйся, яко все житие свое освящал еси непрестанным имене Божия призыванием; радуйся, яко угождал еси Господеви всяким благоугождением.
Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.
Кондак 4
Бури искушений воздвигоша врази и противу тебе, блаженне Александре. Ты же препобедил еси сия силою благодати Христовы; темже ныне, к тихому пристанищу притек, с лики искушенных в мире, победивших же мир, вопиеши Христу: Аллилуия.
Икос 4
Слышав Павла, глаголюща: всяк подвизаяйся от всех воздержится, вся в уметы вменил еси, блаженне Александре, да Христа приобрящеши, подвигами же отвержения себе и ко благим делом принуждения стяжал еси свободу славы чад Божиих; темже ублажающе тя, вопием ти таковая:
Радуйся, образ отвержения себе нам показавый; радуйся, ношению креста в последовании Христу нас научивый.
Радуйся, плоть со страстьми и похотьми ея поправый; радуйся, житием твоим суету мира обличивый.
Радуйся, всякое пристрастие земное от себе отгнавый; радуйся, разум свой в послушание веры пленивый.
Радуйся, волею своею благое иго заповедей Христовых подъявый; радуйся, сердце свое от всякия страсти душевредныя чисто сохранивый.
Радуйся, себе Богу всесовершенне предавый; радуйся, чрез все житие свое Богу послуживый.
Радуйся, совершением заповедей любовь к себе Божию стяжавый; радуйся, наследие Царствия благоугождением Богу улучивый.
Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.
Кондак 5
Боготечною звездою прешел еси в мире, блаженне Александре, блистающ славою и добродетелию; темже ныне сияеши на Небесех славою вечною с лики праведник, с нимиже выну воспеваеши Христу: Аллилуия.
Икос 5
Видевше тя, блаженне Александре, николиже во бранех побеждаема, всегда же побеждающа, невернии единаго имене твоего устрашахуся, мы же, поминающе исполненное веры мужество твое, ублажаем тя, глаголюще:
Радуйся, доблественный в защиту веры и Церкве воителю; радуйся, своея земли мужественный защитителю.
Радуйся, наветов вражиих мудрый разорителю; радуйся, мира безпомощных сильный оградителю.
Радуйся, воинства свейскаго на брегах невских славный победителю; радуйся, безопасности всея северныя страны земли Российския охранителю.
Радуйся, злых козней иноверия, подвигших чуждую рать на землю нашу, разрушителю; радуйся, законов правды богоукрепляемый утвердителю.
Радуйся, Пскова, отечества святыя Ольги, свободителю; радуйся, ненавидевших мира умирителю.
Радуйся, буйства неустроенныя в тыя дни Литвы укротителю: радуйся, во всех сих бранех христолюбиваго воинства своего мудрый предводителю.
Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.
Кондак 6
Проповедника кротости и терпения явил еси себе, блаженне Александре, посреди преславных побед твоих; темже и стяжал еси сугубый венец от Царя Христа, Емуже предстоиши ныне, вопия: Аллилуия.
Икос 6
Провозсиял еси, блаженне Александре, паче мужества, терпением твоим, егоже стяжал еси, взирая на начальника веры и совершителя Иисуса, Иже вместо предлежащия ему радосте претерпе Крест; темже восхваляюще тя, усердно вопием:
Радуйся, до конца в подвизех служения Богу претерпевый; радуйся, терпению Христову верно подражавый.
Радуйся, силу заповеди Христовы, яже о любви ко врагом, премудре уразумевый; радуйся, и согрешшим противу тебе избавленным тобою людем любовь истинную показавый.
Радуйся, во искушении от народа своего хитрость лукаваго прозревый; радуйся, мирным отбытием своим из земли своея злобу врага поправый.
Радуйся, и во всем житии своем ухищрения сатаны проразумевый; радуйся, злое благим, по апостолу, выну препобеждавый.
Радуйся, паки, в годину скорби, в помощь оскорбившему тя Новуграду предуспевый; радуйся, сего ради пламенную любовь от народа своего себе снискавый.
Радуйся, Божия посещения, болезни и лишения, со упованием терпевый; радуйся, сего ради светлый венец от Господа стяжавый.
Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.
Кондак 7
Хотяй провозсияти тебе всеми добродетельми, блаженне Александре, Владыка Христос призвал есть тебе к служению людем своим во дни посещения; ты же притяжал еси к терпению смирение, егоже ради ныне превознесен еси, предстоя Богу с песнию: Аллилуия.
Икос 7
Дивно бе видети, како непобедимый воитель смиренно преклоняет главу свою пред неверными, ихже посла Господь на люди своя ради грех их: дивно же есть и воспомянути непобедимое смирение твое, блаженне Александре, имже и Господеви благоугодил еси, и люди своя спасл еси. Темже благодарно вопием ти:
Радуйся, смирения Господня подражателю; радуйся, подобающаго богопоставленным властем почитания учителю.
Радуйся, всякаго превозношения противоборче; радуйся, истиннаго послушания подвижниче.
Радуйся, всем нам образе вернаго Богу служения; радуйся, начальствующим наставниче в богоприятном людем предстоянии.
Радуйся, подвластных руководителю в богозаповеданном предержащим властем повиновении; радуйся, яко многажды ради блага людей своих путьшествовал еси к безбожным, ни во чтоже вменяя яже от них испытания.
Радуйся, яко не устрашился еси, призвав Бога, приити к Батыеви, исполняя его веление; радуйся, яко многащи воспринимал еси на себе страшный ответ о неразумных народа своего востаниих.
Радуйся, яко оградил еси люди твоя от зловреднаго с неверными общения; радуйся, яко мудре оградил еси в земли своей отеческия доблести и предания.
Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.
Кондак 8
Странническое житие прешел еси на земли, блаженне Александре, не ведый покоя в трудех своих и не имый зде пребывающаго града, но грядущаго взыскуяй; сего ради ныне, блаженне, вселился еси в вечных обителех, выну поя Богу: Аллилуия.
Икос 8
Всею душею послужив Господу и всем житием своим благоугодив Ему, прославился еси благочестием, егоже ради и исповедник явился еси веры Христовы, блаженне Александре; поминающе убо подвиг исповедничества твоего, вопием ти:
Радуйся, злобы неверных не устрашивыйся; радуйся, твари паче Создавшаго не послуживый.
Радуйся, солнцу и огню в стане безбожных не поклонивыйся; радуйся, веру свою во искушении сохранивый.
Радуйся, велению безбожному не покоривыйся; радуйся, твердый проповедник веры пред неверными себе явивый.
Радуйся, с сугубою славою, по исповедании своем, в землю свою возвративыйся; радуйся, во всем житии верным вере отцев пребывый.
Радуйся, от лести иноверия премудре уклонивыйся; радуйся, лукавство проповедников лжеверия яве обличивый.
Радуйся, твердый защитник правоверия явивыйся; радуйся, лжесловесие врагов Православия словом здравым препобедивый.
Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.
Кондак 9
Всего себе повинув Богови, яко раб благий и верный послужил еси Ему, блаженне Александре, паче сверстник твоих для земли твоея потрудився; темже и внити сподобился еси в радость Господа своего, Емуже предстоиши ныне, со Ангелы поя: Аллилуия.
Икос 9
Витийствующий язык не возмогл бы восхвалити дела твоя, блаженне Александре, яже совершил еси, полагая по братии душу свою; смиренно убо поминающе сицевая исправления твоя, умиленную песнь приносим ти, глаголюще:
Радуйся, братолюбия христианскаго приискренний ревнителю; радуйся, Моисеовы и Павловы любве ко братии подражателю.
Радуйся, заповедей Христовых яже о любви верный исполнителю; радуйся, и всех нас в любви к присным дивный наставниче.
Радуйся, примером своим паче слова явивыйся стязающихся о наследии братий своих примиритель; радуйся, о благе народа усердно в житии своем пекийся.
Радуйся, общаго мира во днех своих устроителю; радуйся, изгнаннаго страхом нашествий татарских народа своего собирателю.
Радуйся, безпомощных присный защитителю; радуйся, нищих и алчущих питателю.
Радуйся, сирых сильный покровителю; радуйся, и ныне всех скорбящих и нуждающихся мощный пред Господем предстателю.
Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.
Кондак 10
Спасти хотя душу свою, ведый же, яко не имущему любве к Богу никиими же подвиги и добродетельми улучити спасение возможно есть, стяжал еси венец добродетелей, еже есть любовь к Богу, Емуже предстоя ныне, радостно вопиеши: Аллилуия.
Икос 10
Царя Небеснаго возлюбив от всего сердца твоего, и от всея души твоея, и всею мыслию твоею, принесл еси Ему, блаженне Александре, последи многоразличных приношений веры и усердия, себе самаго в жертву живу, святу, благоугодну; темже ублажающе тя, вопием ти:
Радуйся, в житии своем всеми богоугодными делы Господеви послуживый; радуйся, обетами иночества святое житие свое увенчавый.
Радуйся, многи храмы Божии, безбожными раззоренныя, обновивый; радуйся, к просиянию подвигов постничества обители святыя созидавый.
Радуйся, подвизающихся измлада в благочестии ради Бога возлюбивый; радуйся, ангельский образ и себе чистою душею предызбравый.
Радуйся, в конец жития своего всего себе Богу посвятивый; радуйся, приятием схимы, с новым именем Алексия, всесовершенне себе Богу предавый.
Радуйся, обетом девства чистоту сердца своего явивый; радуйся, обетом нестяжания высоту духа своего показавый.
Радуйся, обетом послушания всецелое служение свое Единому Богу во веки утвердивый; радуйся, к венцу мудраго и благаго князя мзду инока притяжавый.
Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.
Кондак 11
Пение погребальное слезами растворяшеся у гроба твоего, блаженне Александре; людие твои плакахуся о тебе, солнце земли Русския, в полудни зашедшем, и рыдания прерываху умиленную песнь их к Богу: Аллилуия.
Икос 11
Свет славы небесныя осия тя вскоре, блаженне Александре, утешая плачущия люди твоя; темже видяще при гробе твоем знамения и чудеса, сынове российстии достойне призываху тя, яко в молитвах предстателя. Мы же, поминающе скорое заступление твое, вопием ти:
Радуйся, угодниче Божий, в самом погребении прославление от Бога получивый; радуйся, скорый предстателю наш, егоже призываху отцы наши в нуждах и озлоблениих.
Радуйся, в борьбе с татары князю Димитрию Донскому явивый вспоможение; радуйся, царю Иоанну на казанцы одоление исходатаивый.
Радуйся, исцеления многоразличная всем подаваяй; радуйся, слепым зрение молитвою твоею возвращаяй.
Радуйся, хромым, припадающим ко гробу твоему, хождение даруяй; радуйся, разслабленных неможение врачуяй.
Радуйся, одержимым от бесов свобождение подаваяй; радуйся, безнадежных надеждою спасения оживляяй.
Радуйся, в погубльших разум разумение возставляяй; радуйся, от гроба твоего многообразная чудотворения присно источаяй.
Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.
Кондак 12
Благодать познавше, живущую в нетленных мощех твоих, людие владимирстии с любовию прихождаху ко святей раце твоей и, радостно лобызающе ю, славляху о тебе Бога, прославляющаго святыя Своя, со умилением вопиюще Ему: Аллилуия.
Икос 12
Поюще добродетели и чудеса твоя, радостию сретаху и провождаху отцы наши святое тело твое, егда преселяхуся святыя мощи твоя на новое место покоища в славном святаго Петра граде; и мы ныне, радующеся о небесней славе твоей и обитании нетленных мощей твоих в богоизбранном граде сем, со онеми вопием ти:
Радуйся, российский Иосифе, на новое место упокоения преселивыйся; радуйся, всех концев земли Российския покровителю.
Радуйся, Петрова града благонадежное утверждение; радуйся, тогоже во бранех небесный защитителю.
Радуйся, северныя столицы неоцененное украшение; радуйся, тезоименитыя тебе обители славо и утверждение.
Радуйся, народу русскому здравие же и спасение молитвами твоими подаваяй; радуйся, всех упование на тя возложивших богомудрый учителю.
Радуйся, иноком, яко инок, полезное примером жизни своея наставление преподаваяй; радуйся, мирским людем, яко в мире потрудивыйся, к добродетелем общежития руководителю.
Радуйся, нетлением своим всем нам надежду воскресения подаваяй; радуйся, всех нас в напастех и скорбех поборниче, хранителю и свободителю.
Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.
Кондак 13
О святый благоверный великий княже Александре! От благоговейных сердец приносимую ти, аще и недостойную, хвалебную песнь сию приими от нас, яко усердную жертву сердец, любящих тя и ублажающих святую память твою. Охраняй всех нас молитвами твоими; огради ходатайствы твоими град твой и вся люди земли Российския, да тихое и безмолвное житие поживше в нынешнем веце, блаженство вечное наследим и купно с тобою и всеми святыми выну сподобимся воспевати Богу: Аллилуия.
Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Со Ангелы и всеми святыми ...» 1-й кондак «Избранному воеводе...».